[CentOS-nl] asaus laptop met linux drama

Fred Schneider fredschneider at planet.nl
Wed May 14 01:20:00 UTC 2008

Hallo,

Ik ben nieuw hier na twee jaar kubuntu (maar geen wizzard met de terminal, dat
begint nu een beetje te komen) heb ik een mooie nieuwe laptop gekocht. Een
Asus pro71S. Die heb ik nu dik een week en het enige wat probleemloos draait
is Vista. In Kubuntu werkt nu alles muv de geluidskaart. Hij wordt herkent,
er zijn geen foutmeldingen maar het blijft stil. Via forums er ook niet
uitgekomen. Blijkbaar heeft iedereen met de Intel ICH8 set problemen met
geluid.

Op advies van een vriend die hier professioneel mee bezig is  heb ik toen
Centos geinstalleerd. Alles werkt prima op drie dingen na. Ook hier geen
geluid. Geen Wifi en niet de goede resolutie uit mijn beeldscherm.

Videokaart: Ati mobility Radeon HD3470. 1440x900. Staat wel in het lijstje
maar werkt niet. Het beeld wat ik nu heb ziet er niet uit.

Uit de hardwaredatabase van Vista en van de Asus website:

Audio: Realtek high definition audio, 24 bit, 48000Hz

Wifi: Atheros AR5007EG wireless network advanced bus nr 3, irq 17
athr_dev_10261A3B.ndi (vista driver)

Gewoon LAN : Marvell Yukon 88E8055 PCI e gigabit ethernet, werkt wel.

Het zou de intel ICH8 set moeten zijn.

Aangezien die vriend blind is dus niets met grafischje omgevingen doet en
nooit met Wifi werkt kon hij me daar niet mee helpen. Het audioverhaal snapt
hij ook niet, alles lijkt goed te zijn. Zover we nu weten werkt het hele
geluidsysteem op de speakers na. Deze blijven gemute ondanks dat het systeem
zegt van niet. Ook de koptelefoon doet niets. We kunnen wel opnames maken mbv
de interne microfoons maar niet op dit systeem terughoren.

Kunnen jullie me helpen want ik wil na twee jaar niet terug naar Windhoos maar
zo moet ik wel.

Met vriendelijke groet

Fred