[CentOS-nl] asaus laptop met linux drama

Fred Schneider fredschneider at planet.nl
Wed May 14 15:10:14 UTC 2008

Dank voor het antwoord. Ik ga het proberen met Fedora 9. Ben erg benieuwd.
Ik heb tot nu toe altijd ubuntu en kubuntu gedraaid. Ik was XP zat, vooral het
blauwe scherm, ik heb vroeger met unix gewerkt (System V op motorola VME en
later HPUX en AIX. Niet veel direct mee gewerkt maar ik ontwierp toen
netwerken (eind jaren 80). Daarna niets meer met computers gedaan. Toen
hoorde ik van linux en heb op advies van een kennis ubuntu geinstalleerd. Dat
werkte zo uit de doos. Daarna steeds upgedate/grade en overgegaan op KDE.
Mijn laptopje werd wat gammel dus nietsvermoedend een mooie uitgezocht en
gelijk Kubuntu HH erop. Een nachtmerrie, kon zelfs op een gegeven moment het
systeem niet meer opstarten. Nadat die vriend er een middag in had zitten
spitten werkte alles op het audio na. Ik ben zendamateur en audio is voor
veel dingen voor mij belangrijk dus toen Centos.

Maar het kan geen kwaad om de nadruk op hardware te leggen en dan vooral waar
op te letten of hoe te testen. Voor beginners is de centos install erg fijn.
Heel gebruikersvriendelijk.

Het probleem met de meeste wiki's is dat je als "amateur" daardoor vaak zelf
je systeem verknalt. Je typt dingen over omdat men je een link geeft maar
vaak werkt er iets niet omdat het net voor een andere kernel of systeem is of
vergeten ze er bij te zetten dat je root of juist niet moet zijn. Ook staan
er dingen als: zorg wel dat je huppelde pup enabelt ofzo hebt maar geen
uitleg over wat dat is en hoe je dat doet. De wiki op centos vind ik wel een
behoorlijke goede overigens. Helaas dat dat ATI verhaal niet werkte. Ik zal
wel iets foutdoen maar het ging goed tot ik dat commando
ati-driver-installer.enz.run moest geven. Dat deed niets.

Fred
Op hoop van zege nu fedora